Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی:صادرات کشور نسبت به سال های گذشته ۵۰ میلیارد افغانی افزایش یافته است …


خبرگزاری پیگرد:کابل افغانستان
گزارش :فواد احمد نظری
سه شنبه ۱۰ عقرب ۱۴۰۱

مسوولان در وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان میگویند قرار داد صادرات جلغوزه از مسیر زمین به چین را با سکتور خصوصی امضا کرده که میزان صادرات نسبت به سال گذشته 50 میلیارد افغانی افزایش یافته است.
نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت روز سه شنبه(۱۰،عقرب) در یک کنفرانس گفت: امارت اسلامی روز به روز تسهیلات‌ تجارتی، صادراتی و قرارداد‌ها را برای تاجران کشور مساعد می‌سازند تا پیشرفت در این عرصه ها در افغانستان صورت بگیرد.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت: ما به ملت خویش تعهد سپردیم که صادرات افغانستان را رشد دهیم به همین منظور امروز صادرات جلغوزه افغانستان از مسیر زمین به چین را با سکتور خصوصی امضا کردیم.
وی با بیان اینکه در شش ماه سال جاری نسبت سال گذشته میزان صادرات ۵۰ میلیارد افغانی افزایش یافته است گفت: رشد صادرات، کشور را به سمت ترقی و پیشرفت واقعی هدایت می کند.عزیزی افزود:بعد از این جلغوزه افغانستان از کابل تا تاشکن از مسیر زمین انتقال یافته و از آن جاه از طریق دهلیز هوایی به چین صادر می‌گردد.
وی با بیان اینکه در سال جاری 20 هزارتن جلغوزه تولید داریم که از این مقدار 2500 تُن آن صادر می‌گردد و همچنین تلاش داریم که روند صادرات به گونه عادی جریان داشته و این رقم را افزایش دهیم.
در همین حال شفیق الله عطایی رئیس اجرایی اتاق صنعت و تجارت از این روند استقبال کرده میگوید از آغاز صادرات جلغوزه از مسیر زمینی به چین گفت: در نتیجه تلاش‌های مسوولان امارت روند صادرات بسیار به صورت مکانیزه شده و پیشرفت خوبی داشته است که این صادرات میتواند دست‌آورد بزرگی برای کشور باشد.
از سوی هم احسان الله فطرت رئیس انکشاف صادرات وزارت صنعت و تجارت گفت: این اولین بار است که وزارت صنعت و تجارت قرارداد صادرات جلغوزه را از مسیر زمینی به چین را با سکتور خصوصی امضا می‌کند.
به گفته آقای فطرت آغاز صادرات جلغوزه از مسیر زمین به چین، در هر کیلو جلغوزه برای تاجران  یک دالر امریکایی ارزان تمام می‌شود.
فطرت گفت: شرکت قراردادی یک شرکت بین المللی است که می‌تواند روزانه بیش از 70 تن جلغوزه را از کابل الی تاشکن  به مدت 7 روز انتقال دهد.
قابل ذکر است که چندی قبل با حضور معاون اقتصادی ریاست الوزرا امارت اسلامی روند مجدد صادرات جلغوزه افغانستان از طریق دهلیز هوایی به چین آغاز شده بود.
افغانستان کشوریست که سالانه ظرفیت تولید بیش از 35 هزارتن جلغوزه را دارد اما در حال حاضر سالانه این ظرفیت تولید به بیش از 20 هزارتُن جلغوزه رسیده است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.