Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

نگرانی خبرنگاران افغان از بسته شدن وبسایت سازمان گزارشگران بدون مرز …


خبرگزاری پیگرد :کابل افغانستان
گزارش :فواد احمد نظری
سه شنبه ۱۰ عقرب ۱۴۰۱

سازمان گزارشگران بدون مرز در ماه اوکتبر سال جاری دولت آلمان در یک برنامه پذیرش خبرنگاران که در افغانستان در معرض خطر قرار دارند گفت؛تا در یک چارچوب مشخص در هر ماه به تعداد یک  هزار پناهجو را میپذیرد. 
اما به تازگی دیده میشود که سازمان گزارشگران بدون مرز یا (آر اس اف) فورم ثبت نام برای خبرنگاران در معرض خطر را در داخل افغانستان هستند وبسایتش را به گونۀ موقت بسته است.

شماری از خبرنگاران در افغانستان از بسته شدن ویبسایت سازمان گزارشگران بدون مرز ابراز نگرانی کرده و میگویند بسته شدن این فورم چشم امید و روزنهٔ ده ها خبرنگار بوده است که چند دهه با رسانه ها کار کرده اند.

محمد محمدی یک تن خبرنگار برحال یکی از رسانه ها خصوصی در کشور است میگوید:یگانه چشم امید هر خبرنگار همین ویبسایت(آر،اس،اف)بود تا بتوانند از طریق برنامه دولت جرمنی به کشور آلمان انتقال یابد اما با گذشت چند مدت دیده شده است که گزارشگران بدون مرز ویبسایت رسمی شان را برای خبرنگاران به مدت کوتاه بسته اند.
آقای محمدی با ابراز نگرانی گفت:در حال حاضر ۹۰ درصد از شهروندان افغانستان خبرنگار هستند و به بهانه های مختلف از بعضی از صاحب امتیاز رسانه ها اسناد های جعلی خبرنگاری جور کرده و جای خبرنگاران ی که واقعا چند دهه با رسانه های مختلف کار کرده اند را گرفته و میخواهند تا از این طریق وارد کشور آلمان شوند.
آقای محمدی افزود:هر صاحب امتیاز رسانه یی که میخواهند از طریق گرفتن پول برای یک تعداد که خبرنگار نیستند اسناد جعلی خبرنگاری جور کند را جفای بزرگ در حق خبرنگاران که چند دهه برای ازادی بیان کار کرده اند میداند و میگوید باید جلو چنین اشخاص گرفته شود.

از سوی دیگر رفیع صدیقی یک تن از خبرنگارانی که در حکومت گذشته با یکی از رسانه خصوصی کار می کرد،میگوید روندی که از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز برای خبرنگاران افغانستان از سوی دولت جرمنی برای خبرنگاران در معرض خطر قرار دارند را روزنه امید برای خبرنگاران دانسته و از این روند استقبال کرد.
آقای صدیقی افزود:طی چند مدت این سازمان بنابر تردد بیش از حد ایمیل ها از سوی خبرنگاران جعلی ویبسایت رسمی اش را بست و این میتواند نگرانی ها را برای خبرنگارانی که سال های متمادی با رسانه ها گوناگون افغانستان کار کرده اند را در پی داشته باشد .
صدیقی با ابراز نگرانی بیان داشت که شهروندان افغانستان با خبر شدن ازین پروسه اقدام به اخذ اسنادهای جعلی از رسانه ها کردند که این میتواند روند انتقال خبرنگاران را که واقعا با رسانه ها کار کرده اند بیش از حد کنتر بسازد.
وی از سازمان های حامی خبرنگاران که در افغانستان فعالیت دارد خواست تا جلو چنین رسانه های که میخواهند در مقابل پول برای شهروندان اسناد های جعلی خبرنگاری بدهند را بگیرند در غیر آن ما دیگر شاهد شفایت این پروسه نخواهیم بود و این کار باعث میگردد تا در حق خبرنگاران که سال ها متمادی کار کردند جفای بزرگی باشد.

گفتنی است که سازمان گزارشگران بدون مرز در وبسایتش نگاشته است که فورم ثبت نام آنلاین برای خبرنگاران در معرض خطر در افغانستان به گونه موقت بسته شده و به زودی دوباره باز خواهد شد، اما این سازمان دلیل بسته شدن آن را ذکر نکرده است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.