Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

آغاز به کار سوناک به حیث صدر اعظم جدید بریتانیا پس از دیدار باه شاه …


خبرگزاری پیگرد جهان
گزارش احمد جاوید نیازی
سه‌شنبه ۲عقرب۱۴۰۱

ریشی سوناک، به صفت نخستین صدر اعظم رنگین پوست و جوان‌ترین صدر اعظم بریتانیا در ۲۰۰ سال گذشته، به کار آغاز کرد.پیش از آغاز کار به صفت صدر اعظم،  سوناک سنت دیرینۀ بریتانیا را به جا آورد و با چارلس سوم، شاه بریتانیا دیدار کرد.سوناک که در گذشته به صفت وزیر مالیۀ بریتانیا نیز کار کرده است، سومین صدر اعظم بریتانیا در کمتر از دو ماه گذشته بوده و در یک برهۀ بسیار حساس توام با مشکلات اقتصادی و سیاسی زمام امور کشورش را در دست می‌گیرد.او امروز  در نخستین سخنرانی به صفت صدر اعظم بریتانیا، گفت که تمام مشکلات کشورش را درک می‌کند و برای مقابله و رسیدگی با آن هیچ دلهره ندارد.سوناک که افزون بر سرو سامان بخشیدن به وضعیت آشفتۀ اقتصادی بریتانیا، باید حزب منقسم و روحیه باختۀ محافظه‌‌کار را نیز متحد کند، در سخنرانی از مقابل مقر صدارت بریتانیا گفت: “بریتانیا یک کشور عظیم است، اما هیچ شک وجود ندارد که با آزمون بزرگ اقتصادی روبرو استیم. حال ما نیازمند ثبات و یک دستی هستیم .”آقای سوناک در اوج همه‌گیری کووید۱۹ وزیر مالیۀ بریتانیا بود و به خاطر کارکردش در زمینۀ رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم و تشبثات در آن زمان، به یک چهرۀ محبوب میان بریتانیایی‌ها مبدل شد.
کابینۀ جدید بریتانیا قرار است از سوی آقای سوناک اعلام شود. او گفته است که در گزینش افراد در همه قدمه‌ها و سطوح اصل “صداقت، مسلکی‌گرایی و حساب‌دهی” را در نظر خواهد گرفت. سوناک در حالی این کرسی را احراز کرده است که لیز تراس، صدر اعظم پیشین بریتانیا روز پنجشنبه (۲۸ میزان) درست ۴۵ روز پس از احراز کرسی صدارت بریتانیا و در پی اختلافات درونی حزب محافظه‌کار، اعلام کرد که از این سمت استعفا می‌کند.بحران درون حزبی محافظه‌کاران بریتانیا سبب شده است که حتا شماری از سیاستمداران آن کشور خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شوند.
قابل یادآوری است که بر اساس نظام پارلمانی بریتانیا، باید انتخابات بعدی آن کشور در اواخر سال ۲۰۲۴ برگزار شود. با اینحال حکومت این صلاحیت را دارد که انتخابات را قبل از میعاد آن برگزار کند، ولی بسیاری احتمال آن را بعید می دانند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.