Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

شورای سراسری صرافان افغانستان فرمان اخیر جوبایدن را غیر انسانی دانستند!

1 min read

خبرگزاری پیگرد:کابل-افغانستان
گزارش:فواد احمد نظری
چهار شنبه ۲۶ دلو ۱۴۰۰

شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان در واکنش به فرمان اخیر جوبایدن مبنی بر اختصاص دادن 3.5 میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان به قربانیان یازدهم سپتامبر داده شود، اعتراض کرده و این تصمیم ضالمانه بایدن را دزدی دارایی های مردم افغانستان خوانده است.که این اعتراض از سرای شهزاده، مرکز تبادله اسعار افغانستان آغاز و در برابر دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد« یوناما» با صدور قطعنامه‌ای پنج ماده‌ای پایان یافت.
قاض میرافغان صافی، رییس شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان امروز( سه‌شنبه، 26 دلو)در اعتراض امروز گفت که پرداخت غرامت 3.5 میلیارد دالری از دارایی‌های کشور به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر توسط جو بایدن، ظلم در حق مردم افغانستان است.
آقای صافی تصریح کرد: که اگر بحث روی غرامت یازدهم سپتمبر باشد باید مردم افغانستان از امریکا غرامت بخواهند زیرا؛ در طول بیست سال جنگ امریکا در افغانستان دو یا سه هزار سرباز خارجی کشته شدند ولی در طول این مدت جنگ های مداوم امریکا در کشور ما شاهد کشته شدن سه صد هزار افغان بودیم و 80 هزار روستا توسط نظامیان خارجی تخریب شده است و با وجود این امریکا باید غرامت جنگی مردم افغانستان را پرداخت نماید.
او گفت پول که جو بایدن به عنوان غرامت به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده است پول مردم افغانستان، صرافان و بانک‌های خصوصی کشور است.
صافی هشدار داد که اگر ذخایر ارزی افغانستان به عنوان غرامت و کمک‌های بشردوستانه از سوی امریکا مصرف شود، تمامی بانک‌های خصوصی سقوط و بحران بشری در افغانستان گسترش می یابد.
رییس شورای سراسر صرافان و خدمات پولی افغانستان از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای اسلامی خواست که در برابر این اقدام رییس جمهور امریکا ایستادگی کرده و به هیچ عنوان اجازه ندهند تا پول فقرترین کشور حیف و میل گردد.
او تاکید کرد که پول ذخایر ارزی که امریکا از آن غرامت پرداخت می‌کند، حق حکومت افغانستان نه بلکه حق ملت است و رییس جمهور امریکا باید بدون قیدوشرط این پول را آزاد و به مردم افغانستان برگرداند.
از سوی هم یونیس مومند، رییس عمومی اتاق‌ تجارت‌ و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز گفت: پول ذخایر ارزی که از سوی کشور امریکا منجمد شده حق قانونی ملت افغانستان بوده و هیچ کشوری حق این را ندارد تا درباره این پول تصمیم و یا استفاده نماید.
مومند افزود؛ این تصمیم جو بایدن که از دارایی‌های مردم و ذخایر ارزی افغانستان به گونه غیر قانونی و غیر عادلانه برای قربانیان یازدهم سپتمبر غرامت میدهد را ضالمانه و غیر انسانی دانست.

عبدالرحمان زیرک، معاون سخنگوی سرای شهزاده نیز گفت فرمان که اخیرا از سوی جو بایدن گرفته شده است را ظالمانه دانست و 3.5 میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر که هیچ ربطی به ملت افغانستان ندارد، توزیع می‌شود.
بااین حال، شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان قطعنامه‌ای پنچ ماده‌ای را صادر کرد که در آن گفته شده است که بانک جهانی صلاحیت انتقال پول را بر اساس فرمان رییس جمهور امریکا به هیچ مرجعی ندارد.
در قطعنامه آمده است که فرمان جو بایدن مبنی بر اختصاص دادن ذخایر ارزی افغانستان به عنوان غرامت، ناقض اصل حاکمیت پولی دولت‌ها، بی اعتباری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است.
 این در حالی است اتحادیه صرافان ولایت سرپل در پیوند به حکم جوبایدن بخاطر اختصاص دادن پول های افغانستان  به عنوان غرامت به خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر دست به اعتراض زدند.و از جامعه جهانی، سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری خواستار دادخواهی و جلوگیری ازعملی شدن حکم ریس جمهور آمریکا بخاطر دادن پولها افغانها به خانواده های قربانیان یازده هم سیپتامبر به عنوان غرامت شدند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.