Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

بیش‌ از ۹۰ درصد خبرنگاران افغانستان از حق اطلاعات در کشور باز مانده اند…

1 min read


خبرگزاری پیگرد:کابل-افغانستان
گزارش:فواد احمد نظری
۲۶ جدی ۱۴۰۰

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در تازه ترین نظر سنجی خود از کاهش ۹۰ درصدی خبرنگاران در سراسر کشور خبر داده است.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، امروز یک شنبه(۲۶،جدی)در نشست خبری در کابل گفت:اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان یافته‌های یک نظرسنجی خود دربارۀ وضعیت ودسترسی خبرنگاران افغانستان به اطلاعات رسانی در پنج ماه گذشته را اعلان کرد که بر بنیاد این نظرسنجی این نهاد گفته است که بیش از ۹۰ درصد خبرنگاران در این مدت از دسترسی شان به اطلاعات محروم‌ بوده‌اند.

مسرور لطفی، مسئول رسانه‌های اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که با تحولات اخیر در کشور و روی‌کارآمدن امارت اسلامی در کشور  رسانه‌های کشور در فقدان چتر حقوقی به سر می‌برند که این مسأله مشکلاتی را در عرصۀ اطلاع‌رسانی به‌وجود آورده است.

آقای لطفی بیان کرد که اگر قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی مسوولان در امارت اسلامی تصویب نگردد، خبرنگاران با مشکلات گوناگون در عرصه اطلاع رسانی مواجه خواهند شد.

وی افزود، بیشترین مشکلات را خبرنگاران ولایتی دارند. زیرا آنان به اطلاعات مورد نیاز شان دست پیدا کرده نمی‌توانند.

لطفی می‌افزاید:نتایج نظر سنجی نشان میدهد که بالاتر از پنج درصد گفته‌اند که آزاد و مستقل هستند، اما نزدیک به ۹۵ درصد گفته‌اند که رسانه‌ها استقلالیت خود را از دست داده‌اند،
و همچنان در پاسخ به وضیعت فعلی سانسور در رسانه‌‌ها گفته شده است که نزدیک به ۹۰ درصد گفته‌اند که سانسور وجود دارد و بالاتر از ۹۰ درصد هم گفته‌اند که خبرنگاران داخلی و خارجی به اطلاعات دسترسی ندارند.»

به گفته وی یگانه عوامل مسدود شدن برخی رسانه‌ها حق دسترسی به اطلاعات وهمچنان  مشکلات اقتصادی و محدودیت‌ها در این عرصه را یگانه چالش ها فرا راه خبرنگاران میگوید. و همچنان ۳۰ درصد خبرنگاران گفته اند که مسوولان ادارات حکومت اطلاعات نمی‌دهند و ۵۰ درصد از شهروندان از مصاحبه کردن در مقابل رسانه ها ترس و حراس دارند.

از سوی هم بلال کریمی،معاون سخنگوی امارت اسلامی، یافته‌های این نظرسنجی این نهاد را رد کرده و می‌گوید که با روی‌کارآمدن امارت اسلامی محدودیتی برای رسانه‌ها ایجاد نشده است.

این در حالیست که این نظر سنجی از سوی اتحادیه ملی ژورنالیستان در سراسر افغانستان بین ۵۰۰ خبرنگار صورت گرفته بود.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.