Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

شمار خبرنگاران کشته‌شده در جنگ غزه از کل روزنامه‌نگاران جان‌باخته در جنگ جهانی دوم پیشی گرفت

خبرگزاری پیگرد:جهان
نوشته شده توسط : حامیه نادری
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳

شبکه خبری سی ان ان  به نقل از دفتر رسانه های دولتی در غزه اعلام کرد که تعداد خبرنگاران کشته شده از ۷ اکتبر به ۱۴۳ نفر  رسیده و این مرگبارترین دوره برای خبرنگاران بوده است.

این شبکه، ۱۱ می، گزارش داده است که ۹۲ تن از خبرنگاران کشته‌شده، فلسطنی هستند.

براساس گزارش، از زمان ایجاد کمیته حمایت از خبرنگاران در سال ۱۹۹۲، این مرگ‌بارترین دوره برای خبرنگاران بوده است.

همچنان خبرنگاران بی‌جاشده که در خیمه‌های موقت کار می‌کنند، در معرض حملات هوایی ارتش اسراییل قرار دارند.

بربنیاد گزارش، در حال حاضر شماری از خبرنگاران هم بدون داشتن وسایل ایمنی و تجهیزات خبرنگاری مصروف پوشش جنگ غزه هستند.

سی ان ان ادامه داد: بسیاری از روزنامه نگاران در غزه جان خود را به خطر می اندازند تا از آنچه در غزه رخ می دهد گزارش دهند. برخی مجبور به ترک خانه‌های خود بدون تجهیزات یا وسایل حفاظتی شده‌اند و به تلفن‌های خود برای مستندسازی تکیه می‌کنند. دیگران باید هنگام بارگذاری فیلم به مناطق مرتفع سفر کنند تا درکنار گلوله باران اسرائیل، قطعی برق و اختلالات ارتباطی را دور بزنند. خبرنگاران آواره که در چادرهای موقت کار می کنند در معرض حملات اسرائیل قرار می گیرند.

همزمان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت که از شمار زیاد خبرنگارانی که در نتیجه بیش از نیم سال جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند، شوکه شده است.

گوترش در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات افزود: من از کشته شدن تعداد زیادی از خبرنگاران در عملیات نظامی اسرائیل در غزه شوکه و وحشت زده شده‌ام.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنبن بر لزوم حمایت از خبرنگاران و کارکنان رسانه و اهمیت نقشی که آنها در اطلاع رسانی و آموزش مردم ایفا می‌کنند، تأکید کرد.

سازمان علمی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) جایزه آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۴ را به همه خبرنگاران در نوار غزه تقدیم کرد.

یونسکو در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد که ارائه این جایزه به خبرنگاران غزه بیانگر این واقعیت است که در نهایت آزادی برای خبرنگاران فلسطینی محقق خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این کمیته حمایت از خبرنگاران(سی‌پی‌جی) ۱۰ هفته اول جنگ اسراییل و حماس را مرگ‌بارترین روزها برای خبرنگاران در غزه اعلام کرده بود.

شریف منصور، هماهنگ کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان سی پی جی تاکید کرد: روزنامه نگاران غیرنظامیانی هستند که در مواقع بحران کار مهمی انجام می دهند و نباید مورد هدف طرف های متخاصم قرار گیرند. وی در ادامه گفت: خبرنگاران در سراسر منطقه برای پوشش این درگیری دلخراش فداکاری های بزرگی انجام می دهند. کسانی که در غزه هستند، به ویژه، هزینه های بی سابقه ای را پرداخته اند، و همچنان می پردازند و با تهدیدهای تصاعدی روبرو هستند. بسیاری از آنها همکاران، خانواده‌ها و امکانات رسانه‌ای را از دست داده‌اند و در حالی که پناهگاه یا خروجی امنی وجود ندارد، به دنبال امنیت فرار کرده‌اند.

بر اساس گزارش بنیاد «انجمن آزادی» (Freedom Forum) مستقر در واشنگتن که از آزادی مطبوعات دفاع می‌کند، در طول حدود شش سال جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵-۱۹۳۹) که خونین‌ترین جنگ جهان مدرن شناخته می‌شود و جان ده‌ها میلیون نفر را گرفت، ۶۹ روزنامه‌نگار جان خود را از دست دادند.

به گزارش این انجمن در جریان اشغال ویتنام توسط آمریکا که نزدیک به ۲۰ سال به طول انجامید، ۶۳ روزنامه‌نگار و در جنگ شبه‌جزیره کره که ۳ طول کشید ۱۷ روزنامه‌نگار کشته شدند.

به گفته گروه‌های حقوق بشری سوریه، در ماه اول جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی هیچ روزنامه‌نگاری کشته نشد اما با گذشت زمان تلفات جانی اهل رسانه در این جنگ به طور چشمگیری افزایش یافت، رقمی که بین ۲۷۰ تا ۷۱۵ نفر گزارش می‌شود.

هدف قرار دادن عمدی روزنامه نگاران و غیرنظامیان، طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه جنایت جنگی تلقی می‌شود و خبرنگاران می‌بایست اجازه داشته باشند تا با آزادی عمل و بدون دخالت و سنگ‌اندازی طرفین درگیر به حرفه خود بپردازند و اطلاع‌رسانی کنند.

ارتش اسرائیل در هفته‌های اول جنگ در بیانیه‌ای که مخاطب آن خبرگزاری‌های بین‌المللی بودند اعلام کرد که نمی‌تواند امنیت خبرنگارانی را که در نوار غزه فعالیت می‌کنند، تضمین کند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه در طول ۲۲۰ روز جنگ حماس با اسرائیل ۳۷ هزار فلسطینی کشته شده اند.

آمار و ارقام فوق، نشان می‌دهد که از زمان آغاز درگیری‌ها -به جز هفت روزی آتش‌بس- روزانه به طور میانگین حدود ۳۰۰ نفر فلسطینی کشته شده‌اند

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.