Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

زکیه وردک و ماجرای قاچاق طلا در هندستان

خبرگزاری پیگرد:افغانستان
نوشته شده توسط حامیه نادری
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳

نام زکیه وردک، سرکنسول پیشین افغانستان در شهر بمبئی هند، در روزهای اخیر سرخط رسانه های افغانستان و حتی جهان بوده است.

نام او پس از آن سرخط رسانه ها قرار گرفت که رسانه های هندی، از توقیف مؤقت و تشکیل پرونده برای او به اتهام قاچاق ۲۵ کیلوگرام طلا خبر دادند.

‎روزنامه «تایمز آف اندیا» در ابتدای همین هفته گزارش داد که خانم وردک در ۲۵ اپریل، در میدان هوایی شهر بمبئی رهگیری شده و از نزد او ۲۵ کیلوگرام طلا کشف و ضبط شده است.

‎در این گزارش آمده است که ظاهرا این دیپلمات اهل افغانستان می خواست این مقدار طلا را از شهر دبی امارات متحده عربی به هند «قاچاق» کند.

‎بر اساس گزارش روزنامه «تایمز آف اندیا» پولیس هند خانم وردک را به دلیل «مصئونیت دیپلماتیک» بازداشت نکرده است، اما برای او پرونده «قاچاق طلا» تشکیل داده است و تحقیقات و بررسی ها در مورد این موضوع جریان دارد.

‎سفارت افغانستان در هند گزارش‌های نشر شده مبنی بر کشف‌ و ضبط ۲۵ کیلوگرام طلا از نزد ذکیه وردک، در شهر بمبئی را تایید کرده است.

‎خانم وردک که بعد از سقوط جمهوریت فعالیت می کرد و خود را «یگانه زن در دستگاه دیپلماسی امارت اسلامی» می دانست، هنگام ورود به میدان هوایی بمبئی پاسپورت دیپلماتیک صادر شده توسط حکومت پیشین را همراه داشته است.

‎«طلاها چگونه کشف شد؟
‎بر اساس گزارش روزنامه «تایمز آف اندیا»، خانم وردک حوالی ساعت ۵:۴۵ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی در روز ۲۵ اپریل، با یک پرواز شرکت هواپیمایی «امارات» از دبی وارد بمبئی شد.

‎این رسانه نوشته است که اداره گمرک هند قبلا اطلاعات در این زمینه دریافت کرده بود و به همین دلیل ده ها مأمور در میدان هوایی بمبئی مستقر کرده بود.

‎این رسانه افزوده است که خانم وردک از «کانال سبز» میدان هوایی بمبئی وارد این میدان شد و به دلیل مصئونیت دیپلماتیک، چمدان هایش بررسی نشد؛ اما درست زمانی که می خواست از میدان هوایی خارج شود، نیروهای گمرک هند او و پسرش را متوقف کردند.

‎مأموران هندی پس از متوقف کردن خانم وردک و پسرش، چمدان های آنها را بررسی کردند، اما چیزی یافت نشد و این ماجرا را کمی پیچیده تر کرد.
‎پس از آن، یک مأمور زن هندی خانم وردک را برای بازرسی بدنی، به یک اتاق جداگانه برد و بازرسی بدنی او را آغاز کرد.

‎در بازرسی بدنی، ۲۵ خشت طلا که وزن هرکدام یک کیلوگرام بوده است، از لباس ویژه، کلاه، ساق بند، کمربند و زانو بند، پیدا شد.

‎تایمز آف اندیا نوشته است که مأموران هندی از خانم وردک خواست که اسناد مالکیت قانونی این طلاها را نشان دهد، اما او نتوانست هیچ سندی ارائه کند. از نزد پسر خانم وردک چیزی یافت نشده است. ارزش
‎مقدار طلا حدود ۲.۲ میلیون دالر برآورد شده است.

‎«زکیه وردک کیست؟»
‎زکیه وردک، اصالتا از ولایت میدان وردک در مرکز افغانستان است، اما در کابل متولد شده و در دانشگاه «پلی تخنیک» کابل، در رشته مهندسی درس خوانده است.

‎او فرزند عبدالعلی وردک است که علیه نیروهای شوروی سابق در افغانستان جنگیده است و گفته می شود که در همین جنگ ها نیز کشته شده است.

‎خانم وردک که شهروندی امریکا را نیز دارد، در سال ۲۰۰۹ میلادی به افغانستان بازگشت و در مؤسسات بین المللی کار را آغاز کرد. او سپس نهادهای مختلف با عناوین مختلف ایجاد کرد و فعالیت های خود را گسترش داد.

‎خانم وردک در سال ۲۰۱۸ میلادی نامزد انتخابات پارلمانی افغانستان شد، اما نتوانست به مجلس نمایندگان افغانستان راه یابد، اما کم کم روابط او با منابع قدرت افزایش یافت و باعث شد که یک دخترش توسط محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان، به عنوان مشاور استخدام شود.

‎خانم وردک پس از آنکه آقای اتمر به عنوان وزیر خارجه افغانستان گماشته شد، در سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان سرکنسول افغانستان در بمبئی تعیین شد و از آن زمان تا زمان تشکیل پرونده «قاچاق طلا» در همین سمت باقی بود.

‎«پا جای پای شوهر »
‎زکیه وردک، همسر سراج الدین وردک است که گفته می شود در سال ۲۰۰۹ میلادی در یک رویداد ترافیکی در افغانستان کشته شده است.

‎سراج الدین وردک در سال ۱۹۹۷ میلادی، زمانی که امارت اسلامی به تازگی برای اولین بار بر افغانستان مسلط شده بود و حکومت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی را شکست داده بود، تلاش کرده بود که کنترل سفارت افغانستان در واشنگتن را به نمایندگی از از دولت جدید به عهده گیرد.

‎بر اساس گزارش واشنگتن پست، در آن زمان که حکومت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی هنوز حکومت مشروع و قانونی افغانستان به شمار می رفت و مورد تأیید سازمان ملل متحد بود، یار محمد محبت کاردار سفارت افغانستان در واشنگتن بود و سراج الدین وردک به عنوان معاون فعالیت می کرد.

‎در گزارش این رسانه آمده است که پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، سراج الدین وردک در تلاش شد که یار محمد محبت را که از حکومت مجاهدین نمایندگی می کرد، کنار بزند و خودش کنترل سفارت افغانستان در واشنگتن را به نمایندگی از دولت جدید به عهده بگیرد.

‎این نزاع پای دولت امریکا را به میان می کشد و در نهایت امریکا تصمیم می گیرد که سفارت افغانستان در واشنگتن را به طور مؤقت مسدود کند.

‎پس از سقوط حاکمیت دور اول امارت اسلامی، سراج الدین وردک، همراه با خانمش، زکیه وردک به کابل باز می گردد و در نهایت در سال ۲۰۰۹ براثر یک حادثه ترافیکی جان می دهد، اما همسرش می گوید که او کشته شده است.

‎خانم وردک به این ترتیب به تنها زنی در دستگاه دیپلماتیک افغانستان تبدیل شد که از امارت اسلامی حمایت می کرد.

‎«استعفا بدون اشاره به اتهام قاچاق طلا»

‎پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر تشکیل پرونده‌ی «قاچاق طلا» برای زکیه وردک، سرقنسول افغانستان در شهر بمبئی از سوی پولیس هند، او اعلام کرده است که از سمت خود در این قنسولگری استعفا می‌دهد.    

وی با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس اعلام کرده است که کارش در قنسولگری افغانستان در بمبئی به‌تاریخ ۲۵ ثور به پایان می‌رسد.

او در اعلامیه‌‌ای که منتشر کرده است، به گزارش‌ها در مورد اتهام قاچاق ۲۵ کیلوگرام طلا از دبی به هند اشاره نکرده است.

خانم وردک در این اعلامیه گفته است: «در طول سال‌ها من به افترا به شخص خودم و همچنین به افراد خانواده‌ام مواجه شده‌ام. این حملات که به‌‌ نظر می‌رسد سازمان‌یافته‌اند، بر کارایی من در نقش خود تأثيرات شدیدی گذاشته و بیانگر چالش‌های عدیده‌ای است که زنان خواهانِ تغییر و تحول در جامعه‌ی افغانستان با آن گریبانگیر هستند.»

او افزوده است که به‌عنوان تنها زن حاضر در «دستگاه دیپلماتیک افغانستان»، بسیار متأسف است که به‌جای حمایت‌های سازنده برای حفظ این جایگاه، آماج «حملات سازمان‌یافته» به هدف «تخریب» قرار گرفته است.

او افزوده است که «این حملات» برایش دور از انتظار نبوده، اما تبعات آن بر اعضای خانواده‌اش، فراتر از تصورش بوده و او را واداشته است که تدوام این امر برای آنان «عادلانه» نیست‌.

‎ماجرای قاچاق ۲۵ کیلوگرام طلا توسط زکیه وردک، با واکنش های گسترده در افغانستان مواجه شد و هنوز واکنش ها به این موضوع در شبکه های اجتماعی افغانستان ادامه دارد.

‎او خودش به تایمز آف اندیا گفته است که از این موضوع «متعجب و نگران» شده است و در حال حاضر برای درمان بیرون از بمبئی است، اما کاربران می گوید که این ماجرا نشان می دهد که ریشه های فساد در افغانستان چقدر عمیق است.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.