Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

شماری از باشندگان کابل از بی کیفیت بودن دوا در دواخانه های این پایتخت شکایت دارند


خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
نوشته شده توسط:شهناز سعیدی
پنجشنبه ۱۰ حمل ۱۴۰۲

تعداد زیادی از باشندگان کابل از فروش داروهای تاریخ تیره شده و بی کیفیت در بعضی از دواخانه های شهر کابل شکایت کرده می گویند هر چند وضعیت خدمات صحی در گذشته هم قناعت بخش نبوده، اما در گذشته زمانی که برای تداوی به کشورهای همسایه می‌رفتیم، مشکل اقتصادی کمتر، و رفت و آمد به آن کشورها آسان تر بود.
وحید(مستعار) یکی از باشندگان شهر کابل می گوید  :《مدت ده روز میشود که مادرم به دلیل بیماری کلیه در یکی از شفاخانه های شهر کابل بستر است و هر چی دوا می خورد هیچ تاثیری نمی کند وضعیت مادرم متاسفانه روز به روز به جای بهبود بدتر می‌شود. وی افزود مشکل دوا یک طرف، مشکل تداوی و معاینات مریضان مشکل دیگر است، پیش از این مریضان خود را به پاکستان می بردیم، اما حالا بسیار سخت شده است.》

رویا احمدی یکی دیگر از باشندگان می گوید:《من روماتیزم دارم و مدت سه سال با مراجعه به چندین داکتر نه تنها صحت یاب نشدم بلکه چند مشکل دیگر از جمله مشکل معده و مشکل گرده نیز به من پیدا شده است.
بانو احمدی افرود: کیفیت پایین دوا و تاریخ تیره شده اولین مشکل اش این است از یک طرف تاثیر نمی کند از طرفی هم در بسا موارد دچار تشدید مریضی در بیمار می‌گردد.》
خانم احمدی در ادامه افزود خواست من از حکومت این است که در قسمت تاریخ و کیفیت دواها توجه جدی تری داشته باشند چون از این ناحیه بیشترین آسیب را افراد بی بضاعت می ببیند. در همین حال داکتر شرافت زمان امرخیل سخنگویی وزارت صحت عامه می گوید:《مشکل عمده این است چون بیشتر دواهای بی کیفیت از کشورهای همسایه وارد افغانستان می‌شود و در اکثر جاها سرحد های افغانستان با کشور های همسایه باز است این امر سبب شده تا دواهای بی کیفیت و تاریخ تیر شده به شکل قاچاق وارد کشور شود.》سخنگویی وزارت صحت عامه در ادامه افزود: ما در تلاش هستیم تا بتوانیم در مراکز صحی و دوا خانه ها دارو های معیاری و خدمات صحی معیاری برای مردم تقدیم کنیم و در این قسمت کار جریان دارد.
از سوی هم داکتر جاوید هژیر سخنگوی اداره ملی دوا و غذا افغانستان می گوید:《در گذشته هم متاسفانه مشکلات در بخش کیفیت دوا، در افغانستان وجود داشت لیکن با مستقل شدن اداره ملی غذا و داروی افغانستان ما کوشش نمودیم که نماینده ای از جانب اداره خود ، به تمام گمرکات کشور استخدام کنیم. در هشت ولایت گمرکی فعلا همکاران ما حضور دارند و تمام اقلام دوایی و غذایی و محصولات صحی که از بیرون داخل کشور می شوند از همه شان نمونه گیری می کنند و به خاطر کنترول کیفیت به لابراتور فرستاده می‌شود .آقای هژیر افزود: ما ورود تمام اقلام دوایی،  محصولات صحی که به شکل قاچاق وارد کشور می شدند، منع کردیم و تا حد زیادی از این امر جلوگیری نمودیم
او خاطر نشان کرد: در صورتیکه هموطنان ما با دوای تاریخ تیر شده و بی کیفیت روبرو می شوند می توانند حضوری به اداره ما آمده و از آنها شکایت کنند.وی در همچنان گفتهکه : ما در تلاش هستیم که در این ماه یک شماره سمع شکایات از طریق رسانه ها برای هموطنان خود اعلام کنیم.
آقای هژیر همچنان در ادامه صحبت هایش گفت:  امسال اداره ملی دوا و غذایی افغانستان پلان دارد در چهار زون از جمله هرات، کندهار، ننگرهار و مزارشریف چهار لابراتوار بزرگ کنترول کیفیت دوا و محصولات و اقلام غذایی را با معمارات جهانی بسازیم که بعد از این تمام اقلام دوایی و غذایی و محصولات صحی که داخل کشور می شوند. باید نه تنها در مرکز بلکه در چهار زون هم چک همه جانبه شده و بعد از آن اجازه ورود به بازار را پیدا کنند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.