Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

نگرانی مردم کابل از افزایش آلودگی هوا در زمستان پیشرو!

خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان
گزارش. دینا حمدی
دوشنبه ۲۳عقرب۱۴۰۱

همزمان با فرا رسیدن فصل سرما، آلودگی هوای پایتخت افزایش یافته و سبب نگرانی مردم این شهر شده است.
آلودگی هوا یکی از چالش های شهروندان کابل در فصل سرما است. هر سال با فرا رسیدن فصل زمستان این مشکل جدی‌تر میشود، موضوعی که سلامت مردم را تحت تاثیر قرار میدهد و آنان را راهی بیمارستان می‌کند و برخی را به کام مرگ فرو میبرد.
عبدالحمید، یکی از شهروندان کابل که به بیماری تنفسی دچار شده و برای معالجه به یکی از کلینیک ها آمده میگوید: 《به دلیل آلودگی هوای کابل مشکل تنفسی پیدا کردم و در جریان دو هفته ای قبل، سه بار به داکتر مراجعه کرده ام اما نه دوا  اثر میکند و نه پرهیز در جریان یک ماه گذشته تمام اعضای فامیلم دچار امراضی شدند که همه اش بخاطر هوای آلوده بوده و متاسفانه دولت هم راهکاری موثر برای جلوگیری از این وضعیت ندارد. از طرفی هم مردم همکاری نمی‌کنند. در حقیقت مردم فقیرند و مجبورند بخاطر گرم نگهداشتن خانه هایشان از مواد بی کیفیت فسیلی استفاده کنند.》
وژمه، یکی از کودکان کارگر که هنوز ۱۳ سال دارد و روزانه از نواحی مختلف شهر کابل پلاستیک جمع آوری میکند، می گوید: 《دختر کلان خانه استم، پدرم مریض است و در خانه کارگر نداریم. چوب و گاز هم هر روز قیمتشان بلند میرود. همه ساله با آمدن زمستان من و دو برادر کوچکم مجبور میشویم بخاطر گرم کردن خانه پلاستیک جمع کنیم چون توان خرید چوپ و گاز را نداریم.》
با این حال نعمت الله بارکزی، مسوول عمومی رسانه ها در شاروالی کابل می گوید: شاروالی کابل از سه ماه قبل کار خود را روی بلند منزل ها و حمام هایی که از مواد سوختی فسیلی استفاده میکنند، آغاز کرده است، آن عده از بلند منزل ها که دارای مرکز گرمی اند، تعهد کردند که در فصل زمستان فلتر های تصفیه را فعال میکنند و آنعده از بلند منزل هایی که هنوز فلتر تصفیه کن ندارند، به زودی نصب خواهند کرد. و در عین حال اگر کسی تخطی کند بدون شک موارد تعدیبی  بر آنان وجود دارد.
همچنان محمد بصیر امین، آمر تحلیل و تجزیه آلودگی ها در شهر کابل می‌گوید: تیم های نظارتی و تفتیش اداره ملی حفاظت از محیط زیست همه روزه در ساحه هستند، و در بخش صنعت کاران نیز صحبت شده تا در فابریکه شان از فلتر های تصفیه‌کن دود استفاده کنند. وی افزود اکثرا در زمستان، درجه آلودگی هوا در شهر کابل افزایش میابد که معمولا سبب آن وسائط نقلیه دودزا هستند. و اگر شهروندان همکاری نکنند، ما به تنهایی نمیتوانیم از آلوده شدن هوا جلوگیری نماییم.
افزایش ساحات غیر پلانی، نبود ترانسپورت منظم شهری، کمبود ساحات سبز، آسفالت نبودن جاده ها، عدم دسترسی به برق دوامدار و استفاده مردم از مواد سوختی کم کیفیت از عوامل افزایش آلودگی هوا عنوان شده است.
همچنان شایان ذکر است که وزارت صحت حکومت سرپرست امارت اسلامی سال قبل اعلام کرده بود که بر اثر آلودگی هوا سالانه ۷۵۰۰ تن در افغانستان جان خود را از دست میدهند که اکثرا بیماران تنفسی و سرطانی استند.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.