Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

تاریخ‌سازی پدیده فوتسال آسیا تکمیل شد؛ صعود افغانستان به جام‌جهانی فوتسال

1 min read

خبرگزاری پیگرد:ورزش
نوشته شده توسط:حامیه نادری
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳

تیم ملی فوتسال افغانستان «شیران خراسان» با سرمربی ایرانی خود موفق شد برای نخستین مرتبه به جام جهانی ازبکستان صعود کند.

در دیدار پلی‌آف انتخابی تیم پنجم جام فوتسال ملت‌های آسیا، افغانستان موفق شد قرقیزستان را ۵ بر ۳ شکست دهد و برای نخستین بار به جام جهانی صعود کند.

مجید مرتضایی، سرمربی تیم ملی فوتسال کشور، در نشست خبری پیش از این مسابقه گفت: «آسیا باید باور کند که قدرتی بنام افغانستان در فوتسال وجود دارد.»

او گفت که افغانستان «تا حالا کارهای بزرگ زیادی» را انجام داده است و بازیکنانش مدت‌هاست تمرینات «سخت و فشرده» را سپری می‌کنند و افزود: «ما با بازی کردن در شرایط سخت و حساس عادت داریم.»

شاگردان مرتضایی در اولین بازی پلی آف 5-3 عراق را شکست دادند و در دومین بازی با همین نتیجه قرقیزستان را از پیش رو برداشتند تا برای نخستین بار در تاریخ سهمیه جام جهانی را به دست آورند.

تیم ملی فوتسال افغانستان که اکنون به پدیده فوتسال آسیا مشهور شده است، از میان مهاجران افغانستان در ایران شکل گرفته و رشد کرده است.

اکنون نیز بسیاری از ستاره های این تیم، جوانانی هستند که در عالم مهاجرت در ایران فوتسال بازی کرده اند و استعداد خود را در این رشته ورزشی پرورش داده اند.

مهران غلامی، ستاره بی چون و چرایی فوتسال افغانستان که اولین گل افغانستان در جام ملت های آسیا را به ایران زد و همچنین گل برتری افغانستان در مقابل بحرین را برای صعود به مرحله حذفی به ثمر رساند، در یک خانواده مهاجر در ایران بزرگ شده و از فرصت های موجود در کشور میزبان، برای شکوفایی استعداد خود استفاده کرده است.

مهران غلامی اکنون در باشگاه فوتسال «سفیر گفتمان» در تهران بازی می کند و با این تیم در لیگ برتر فوتسال ایران حضور دارد.

علاوه بر غلامی، فرزاد محمودی، مهدی نوروزی، بهمن گرگیج و شماری دیگر از بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان نیز اکنون در لیگ برتر فوتسال ایران بازی می کنند.

این بازیکنان که امروز نام افغانستان را در سطح اول فوتسال آسیا مطرح کرده اند، بازیکنان خودساخته هستند و بدون هیچ گونه حمایت دولتی به این جایگاه دست یافته اند.

اکثر این بازیکنان با حمایت خانواده های خود در عالم مهاجرت، فوتسال را آغاز کرده اند و با سپری کردن مشکلات و رنج های فراوان، راه خود را به تیم ملی فوتسال افغانستان باز کرده اند و اکنون برای این تیم افتخار آفرینی می کنند.

دولت افغانستان در بیش از دو دهه اخیر، برخلاف بودجه هنگفتی که در اختیار تیم کریکت این کشور گذاشته، از تیم ملی فوتبال و فوتسال این کشور حمایت لازم را انجام نداده است و این موضوع بارها انتقادات گسترده را برانگیخته است.

در سال ۲۰۰۱ میلادی، کسی تصور نمی کرد تا تسلط دوباره امارت اسلامی بر افغانستان، تیم های ورزشی این کشور به جایگاهی برسد که در سطح اول آسیا رقابت کنند.

اما در این فرصت کوتاه، افغانستان در رشته های مختلف ورزشی، به دستاوردهای مهمی در عرصه های مختلف ورزشی، از جمله فوتسال رسیده است.

از رونق فوتسال در افغانستان کمتر از یک و نیم دهه می گذرد، اما اکنون صدها سالن فوتسال در این کشور فعال است و جوانان زیادی با شور و شوق در تیم های ملی فوتسال بازی می کنند تا روزی به تیم ملی کشورشان راه یابند و «امیدهای آینده» باشند.

اما این رونق از زمانی آغاز شد که تیم ملی فوتسال زیر بیست سال افغانستان با هدایت عبدالرزاق ممرک، در سال ۱۳۹۸ خورشیدی، نائب قهرمان جام فوتسال زیر بیست سال آسیا شد.

ممرک که فوتسال را در عالم مهاجرت و از پس کوچه های تهران آغاز کرده بود، فوتسال افغانستان را متحول کرد و نه تنها تیم ملی را پایه گذاری و به مرحله رشد رساند، بلکه دستاوردها و موفقیت های او باعث شد که فوتسال در افغانستان رونق بیشتر یابد و از حمایت مردمی بیشتر برخوردار شود.

ممرک که خود فوتسال در پس کوچه های تهران فرا گرفته بود، وقتی در سال ۲۰۰۵ به کابل برگشت، تلاش کرد فوتسال را در پس کوچه های غرب کابل نیز رونق دهد و از میان خاک و گل این کوچه ها، استعدادهای تازه را به فوتسال افغانستان معرفی کند.

او در نهایت مربی تیم فوتسال افغانستان شد و به باور بسیاری از ورزشکاران، حضور او باعث شد که تیم ملی فوتسال کنونی افغانستان پایه گذاری و شکل گیرد و آهسته  آهسته به مرحله بالندگی برسد.

اکنون و با درخشش تیم ملی فوتسال افغانستان، این ورزش در میان مردم افغانستان هواداران فراوانی دارد و این شب و روزها، میلیون ها نفر در سراسر این کشور بازی های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت های آسیا تماشا می کنند و با پیروزی این تیم خوشحال می شوند و از ناکامی آن ناراحت و غمگین.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.