Paigard News Agency – خبرگزاری پیگرد

خبرگزاری پیگرد, انعکاس رویداد های افغانستان, منطقه و جهان

سازمان جهانی صحت: سیستم صحی افغانستان به شدت با کمبود بودجه مواجه است

خبرگزاری پیگرد کابل افغانستان.
نوشته شده توسط:احمد جاوید نیازی
جمعه ۲۷ اسد ۱۴۰۲

سازمان جهانی صحت می‌گوید که سیستم صحی افغانستان به شدت با کمبود بودجه مواجه است و ادامه‌ی این وضعیت عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت گفته است که وضعیت در افغانستان وخیم است و کمبود منابع و بودجه برای حمایت از کارکنان صحی و امکانات، جان افراد بی‌شماری را به خطر می‌اندازد. به‌گفته‌ی او، زنان و کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند.در خبرنامه‌ای که روز جمعه ۲۷ اسد از سوی سازمان جهانی صحت منتشر شده، ادهانوم قبریسوس افزوده است: 《من از خیرین می‌خواهم که سخاوتمندانه کمک کنند تا بتوانیم به کار نجات بخش خود ادامه دهیم.دکتر احمدالمندری، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی صحت برای مدیترانه شرقی هم از جامعه بین‌المللی خواسته است که برای رسیدگی به بحران بشردوستانه در افغانستان با سازمان جهانی صحت متحد شود.او گفته است: 《مسئولیت جمعی ما این است که اکنون برای حمایت از سیستم مراقبت‌های صحی افغانستان اقدام کنیم. عواقب انفعال فاجعه‌بار است و ممکن است تأثیری ماندگار بر سلامت و رفاه مردم افغانستان بگذارد.》داکتر لو داپنگ، نماینده‌ی سازمان جهانی صحت در افغانستان، از کمبود بودجه برای سیستم صحی این کشور ابراز نگرانی و بر نیاز به اقدام فوری تأکید کرده است.وی گفته است: 《وضعیت در افغانستان بحرانی است و توجه فوری را می طلبد.》
سازمان جهانی صحت افزوده است که سکتور صحت افغانستان با موانع قابل توجهی برای ارائه خدمات مواجه است و ادامه‌ی کمبود بودجه عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.در خبرنامه‌ی این سازمان آمده است که در حال حاضر هدف کمک‌های صحی، رسیدگی به وضعیت اضطراری صحی ۱۴ میلیون نفر، از جمله ۷.۵ میلیون کودک و ۳.۱ میلیون زن است. به نقل از خبرنامه، در شش ماه اول سال به ۸.۴ میلیون نفر کمک شده‌ است.به‌گفته‌ی این سازمان، بدون بودجه کافی، بیش از ۸ میلیون نفر در افغانستان دسترسی به کمک‌های ضروری و بالقوه نجات‌دهنده صحی را از دست خواهند داد.
به تازگی کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرده است که به‌دلیل محدودیت‌های مالی، احتمالا حمایت این کمیته از ۲۵ شفاخانه افغانستان تا پایان ماه آگست پایان یابد.
دیوگو آلکانتارا، سخن‌گوی کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در امور افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است که این کمیته برای حفظ مراقبت‌های صحی در درازمدت، منابع لازم را در اختیار ندارد.به گزارش رویترز، حمایت صلیب سرخ از شفاخانه‌ها شامل پرداخت معاش کارمندان صحی و تأمین تجهیزات صحی است. این حمایت صلیب سرخ چند ماه پس از حاکمیت دوباره امارت اسلامی بر افغانستان آغاز شد.
دیوگو آلکانتارا افزوده است که کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ، تصمیم حمایت از شفاخانه‌ها را برای نجات سیستم مراقبت‌های صحی افغانستان اتخاذ کرد.او افزوده است که صلیب سرخ در ابتدا ۳۳ شفاخانه بزرگ را تحت پوشش قرار می‌داد که حمایت از هشت شفاخانه قبلا متوقف شده است. به‌گفته‌ی او، صلیب سرخ حقوق بیش از ۱۰ هزار کارمند صحی و برخی تجهیزات پزشکی را فراهم می‌کند.روشن نیست که توقف حمایت صلیب سرخ از شفاخانه‌ها چقدر هزینه روی دوش حکومت سرپرست اضافه می‌کند و آیا امارت اسلامی قادر به تأمین آن خواهد بود یا خیر.

Copyright © Paigard News By Master Technology | Newsphere by AF themes.